General · LOCAL · VEDRUNA

“És una setmana especial, en un entorn únic”

Especial, és l’adjectiu més utilitzat dels 5 monitors que ens han explicat les seves experiències al Mas Suro. Des dels més veterans, als més nous, ens han volgut ensenyar i demostrar que és i que representa per a ells el Mas Suro.

Ferri Ayats (director de les colònies)

  • Quants anys fa que participes en aquestes colònies? I en quin d’ells t’ho vas passar millor?

Aquest serà el desè any que participo a les colònies, primer vaig començar com a monitor uns 5 anys i després vaig fer de coordinador un parell d’anys amb en Ritxi Mercader, i ara ja fa 2 anys que sóc el director. Probablement en el que millor m’ho vaig passar va ser en el primer any com a monitor, va ser especial perquè la màgia del Mas Suro t’enganxa, i també tinc un gran record del meu primer any com a director, en el qual vam fer una temàtica molt especial i el fet de tenir tots els monitors al meu càrrec va ser molt especial per mi.

  • Quina temàtica té aquesta any les colònies?

Aquest any va sobre el Carnaval de Palamós, i celebrarem el carnaval durant aquestes colònies d’estiu, tots els actes del carnaval tradicionals, com la despertà, la butifarrada, la gran rua, la vesprà, és a dir, tot el que rodeja el carnaval, ho traslladarem a l’agost.

  • Sabem que hi ha un límit de nens/es que poden gaudir d’aquests dies, t’agradaria augmentar la quantitat de nens que hi participen?

Sí, si és amb qualitat. A la casa hi caben gairebé 100 nens/es i nosaltres que som els monitors. M’agradaria més, fer dues setmanes de colònies, que augmentar la quantitat de nens, però dos setmanes on el Mas Suro estigui ple, perquè si només són 40 nens per torn, em provoca tristesa, ja que veure tants de nens a la casa és molt bonic. Però només m’agradaria ampliar-ho en el cas que fossin dos setmanes plenes de nens, amb el mateix equip de monitors, i oferint la mateixa qualitat a tothom. Actualment, tal i com està la societat serà difícil de fer, però en un futur ho volem intentar, ja que ens considerem les millors colònies de Palamós.

  • Què penses quan recordes el Mas Suro?

Penso quan era petit i com de bé m’ho passava quan anava de colònies, tot i que jo anava a altres colònies i cada any canviava, el fet de veure tots aquells nens corrents i contents, alegres i sense escola, em recorda les ganes que tenia jo d’anar de colònies quan era petit.

  • Amb què et quedes de la teva experiència com a director?

Em quedo amb els últims dies de colònies amb els somriures que els hi queden a les cares dels nens quan marxen a casa, els nanos plorant de que no volen marxar veure la seva felicitat a la cara, veure que venen els pares i els van a abraçar, ara sí, si es poguessin quedar dos dies més s’hi quedarien, veure que has fet la feina ben feta amb els teus monitors que marxen contents, que tothom marxa alegre i satisfet, en definitiva, la feina ben feta.

  • Aquest any es celebren els 25 anys d’aquestes colònies, com ho teniu pensat celebrar?

Les colònies es faran normals amb la temàtica escollida, i si el diumenge dia 6 d’agost, prèviament enviarem un correu a tots els ex-mas sureros que aquest diumenge, quan els nens marxin, cap a les 18-19h de la tarda, es farà un sopar per tothom que hi vulgui venir, pagant un preu simbòlic i es farà una mica de concert, i així celebrarem els 25 anys de tots els mas sureros que han passat per la casa que vulguin venir a celebrar la festa de les colònies.

Ritxi Mercader (gran veterà)

  • Quants anys fa que participes en aquestes colònies? I en quin d’ells t’ho vas passar millor?

Tinc la sort d’haver anat a totes les edicions de les colònies Mas Suro. De ben petit gràcies a que el meu pare n’era el director i des que vaig néixer m’hi va portar. Més tard hi vaig anar com a alumne de l’escola i un cop vaig fer 3r d’ESO vaig començar a fer de monitor. La veritat és que n’estic molt orgullós i no podria destacar cap any en concret perquè cada edició ha tingut moments molt especials i són unes colònies que formen part de la meva vida des de fa 25 anys.

  • Com a màxim veterà, explica’ns una anècdota de la teva infància al Mas Suro.

El que més recordo del Mas Suro són les amistats que hi he fet i les experiències que he viscut amb els meus amics de tota la vida. Una de les millors anècdotes que conservo del Mas Suro té a veure amb un gran amic com és en Marc Sansabrià. Vam anar a jugar a la pista de bàsquet a les tres de la tarda, amb una calor insuportable i descalços. Ens van sortir unes butllofes als peus que vam haver d’estar dos dies curant-nos-les sense poder-nos posar les bambes. Segurament aquell dia va començar la nostra amistat que ha durat fins ara. També recordo guanyar el concurs “Miss i Míster” amb la Laura Matavera, una gran amiga des de sempre, ara monitora de les colònies i professora de l’escola. Encara conservo la foto ballant al mig de l’era. Aquestes només en són un parell, però en podria explicar moltíssimes més.

  • Sabem que hi ha un límit de nens/es que poden gaudir d’aquests dies, t’agradaria augmentar la quantitat de nens que hi participen?

Els primers anys de les colònies es feien dos torns i sempre s’omplien. Un torn de grans i un de petits on hi havia uns 60/80 alumnes per torn. Més tard, el nombre d’inscrits va disminuir per culpa de la crisi i de l’oferta d’altres colònies. Finalment vam decidir que valia més la pena tenir un sol torn ple, que dos torns mig buits. D’això fa uns deu anys. Des de llavors, sempre fem un torn d’una setmana amb més de 90 alumnes. Evidentment, poder fer dos torns tan plens seria espectacular, però la veritat és que no ens podem queixar gens ni mica de la quantitat d’alumnes que tenim.

  • Què penses quan recordes el Mas Suro?

El Mas Suro forma part de la meva vida i, duri el que duri, sempre serà així. De petit havia arribat a passar-hi agostos sencers i encara avui en dia no concebo un estiu sense anar-hi. És una setmana especial, en un entorn únic. Quan hi som és com si el món i el temps s’aturessin i s’hi respira una felicitat completa. Si fa tants anys que hi anem i encara tenen èxit, és per alguna cosa. Es veu en les cares dels alumnes i dels monitors quan hi som. Tothom en marxa encantat i hi ha molta gent de Palamós que, encara que hagin passat molts anys des que hi van anar, en guarden un gran record i en parlen meravelles. Això és el que realment m’emociona. Si hagués de triar un lloc del món, escolliria el Mas Suro.

  • Ens podries explicar l’evolució (diferències amb abans) del Mas Suro.

El Mas Suro manté moltes tradicions que s’han dut a terme des dels primer anys, però també és important introduir-hi canvis i novetats. L’equip de monitors ha variat molt al llarg dels anys i els gustos i característiques dels alumnes també. Per mantenir-te t’has d’adaptar i això és el que intentem fer cada any.  Des d’activitats que hem fet sempre com les típiques excursions a les gorgues de Canet o el “Miss i Míster colònies”, a noves idees que han triomfat com l’acampada al al volcà d’Adri, la Festa Major que abans fèiem al poble i ara muntem nosaltres mateixos a l’era, o modes que hem aprofitat com el “lipdub”, el “Harlem shake” o el festival “Holi”. El més important, però, és que la il·lusió i les ganes de fer entre tots una setmana inoblidable segueixen intactes.

Nina Mercader (mas surera de tota la vida)

  • Quants anys fa que participes en aquestes colònies? I en quin d’ells t’ho vas passar millor?

Fa exactament 21 anys que vaig a les colònies del Mas Suro, perquè des de ben petita, quan només tenia mesos, els meus pares ja n’eren monitors i em portaven amb ells i el meu germà a passar allà les colònies.

No sabria dir quin any va ser el millor, en recordo molt de bons, fins i tot quan els meus amics encara no podien venir perquè encara eren massa petits i jo anava amb els grans a fer les activitats. Recordo però, molta eufòria el dia que vaig guanyar el concurs del miss i míster, un concurs que qualsevol massurero coneix.

  • Com a mas surera, explica’ns una anècdota de la teva infància al Mas Suro.

Un dels anys més divertits de Mas Suro va ser l’any que es va arribar a apuntar tanta gent, que els més grans vam haver d’anar a dormir al bosc amb tendes perquè no hi cabíem. Una de les nits, vam decidir intentar entrar dins la casa per fer bromes als que dormien dins, amb la mala sort que es va posar a ploure, i no pas poc! Vam haver de recular cap a la zona on teníem les tendes i va ser tan gran la tampesta, que tots els que havíem acampat vam haver d’agafar sacs i mantes i aixuplogar-nos al cobert (que era l’espai que utilitzàvem normalment com a discoteca). Recordo que vam estar tota la nit jugant a jocs, explicant històries de por, ballant… ningú va recordar que l’endemà ens tocava pujar a Rocacorba!

  • Ens podries explicar alguna novetat d’aquest Mas Suro?

L’única cosa que puc dir és que ens esperen unes colònies amb molta canya! Set dies de Carnaval celebrant la festa més gran del poble junts. A tots els que els hi agradi disfressar-se que es preparin, ja podeu començar a pensar idees!

  • Últimament les colònies eren temàtiques, quines van ser les que més et van agradar?

Sens dubte aquests últimes colònies temàtiques s’estan superant any rere any, però per mi, va ser immillorable l’any que ens va tocar celebrar cada dia una festa de l’any diferent. Nadal, Sant Jordi, Carnaval, Sant Joan. Despertar-nos un dia d’agost amb l’arbre de Nadal al menjador i l’endemà regalar-nos roses i anar tots junts a buscar el drac, va ser una passada!

Marc Sansabrià (fa uns anys alumne i actualment monitor)

  • Quants anys fa que participes en aquestes colònies? I en quin d’ells t’ho vas passar millor?

Com a monitor aquest serà el meu quart any. I jo crec que és perquè ho tinc més recent, en el que m’ho vaig passar millor és l’any passat, sobretot perquè ja era el tercer any que estàvem tots els monitors i ja ens coneixíem molt, va ser molt amè.

  • Explica’ns una anècdota de les teves experiències.

Una de les anècdotes va ser fa dos anys, una de les activitats és pujar a una muntanya, vam anar amb bicicleta des de la casa de colònies fins a Rocacorba i no vam calcular gairebé el temps i vam estar-hi més del previst. Vam estar 2 hores per arribar a baix de la muntanya amb bicicleta, vam patir molt, sobretot els alumnes, i quan vam arribar a dalt encara ens faltaven 2 hores més per arribar al cim. Vam sortir a les 5 de la tarda i a les 9:30 encara estàvem pujant i es va fer fosc. Va haver un moment que en un bosc, en una muntanya tota fosca, no sabíem cap a on havíem d’anar i vam haver d’improvisar una mica. Però llavors va valdre la pena, perquè ens ho vam passar molt bé. Aquesta crec que és la que recordo més.

  • Últimament les colònies eren temàtiques, quines van ser les que més et van agradat?

Jo crec que com que ja fa 3 anys que vam fer un canvi de monitors i ja portem 3 anys seguint els mateixos, han anat millorant cada any més. Crec que l’any passat va ser molt genial perquè vam fer la temàtica de festivitats, vam fer un dia Nadal, cap d’any, Carnaval, Halloween… Va ser molt divertit perquè reviure aquestes festes durant tot un dia va ser molt divertit.

Laura Matavera (novella d’aquestes colònies)

  • Quants anys fa que participes en aquestes colònies? I en quin d’ells t’ho vas passar millor?

Aquest any serà el tercer. En tots, cada any és diferent i fem coses divertides que t’ho fan passar bé.

  • Explica’ns una anècdota de les teves experiències.

El primer any de monitora, els altes monitors fan “novatades” a les monitores, i la primera nit, jo ja m’havia fet el llit i em van posar el matalàs al final de la granja i en plena nit la Txell que també era nova, la Mar Ribas i jo vam haver d’anar a buscar el nostre sac, el nostre matalàs, els nostres llençols, que estaven amagats. Tot i així ens ho vam passar bé, va ser divertit.

  • Últimament les colònies eren temàtiques, quines van ser les que més et van agradar?

Jo fa poc que hi sóc, hem fet el Mas Suro de pel·lícula (l’any passat), i el primer any temàtic el de les festes i els dos em van agradar molt.

  • Sabem que ets professors d’infantil i això també es veu a les colònies, ja que treballes més amb ells. Hi ha alguna diferència?

Per mi sí, perquè ho sóc professora d’infantil de P3, i a les colònies estic amb les de 3r i 4t de primària que també són petits però que són molt grans alhora, i el tracte amb ells és molt diferent, com a professora moltes vegades faig més de mama, i a 3r i 4t tot i que a vegades també fas de mama és més de jugar, proposar jocs, etc.

Si realment voleu gaudir com ells d’aquestes colònies, APUNTEU-VOS-HI!

FullSizeRender (3)
Monitors al dia del sopar de gala.

Aina Calafell i Sandra Subirats

Anuncis

Deixa un comentari

